Anayurt Gazetesi
  • Dolar
    5,8046
    Dolar
  • Euro
    6,6218
    Euro
  • Altın
    267,046
    Altın
  • Bist-100
    95.182,49
    Bist-100
  • ADANA
    23/36°
    ADANA
  • ANKARA
    16/30°
    ANKARA
  • ANTALYA
    21/37°
    ANTALYA
  • BURSA
    20/32°
    BURSA
  • ISTANBUL
    23/29°
    ISTANBUL
  • IZMIR
    25/39°
    IZMIR
  • KONYA
    16/31°
    KONYA
Facebook Twitter Linkedin
Whatsapp İhbar Hattı
ANA SAYFA TÜRKİYE DIŞ HABERLER EKONOMİ SPOR MAGAZİN KÜLTÜR-SANAT GÜNCEL-DİZİ DİĞER FOTO GALERİ WEB TV YAZARLAR
Emre gün sayıyor
Emre gün sayıyor
Aramalar sürüyor
Aramalar sürüyor
Turizmcide 'Rus' sevinci
Turizmcide 'Rus' sevinci
Trafiğe kapatılacak
Trafiğe kapatılacak

Harika ÖREN

Osman Hamdi Bey’in Dünyasına Yolculuk
27 Mayıs 2019 Pazartesi

Osman Hamdi Bey’in “Kaplumbağa Terbiyecisi” tablosu Pera Müzesi kuruluşundan bu yana, Suna ve İnan Kıraç Vakfı Oryantalist Resim Koleksiyonu’nda yer alan en değerli yapıtlardan biridir. Pera Müzesi, bu kez sanat tutkunlarına Osman Hamdi’nin çalışma ortamını çok sevilen tablosu Kaplumbağa Terbiyecisi’ni sanal gerçeklik aracılığıyla deneyimleme fırsatı veriyor.

Osman Hamdi Bey’in 1906-2004 yılları arasında yaptığı “Kaplumbağa Terbiyecisi” eserinin iki versiyonu vardır. Süleyman Saim Birkök koleksiyonundan, Erol Aksoy’a sonra da Pera Müzesine geçen; 1906 da yapılan ilk ‘’Kablumbağa Terbiyecisi’’ tablosunun değerinin yirmi milyon doların üstünde olduğu varsayılıyor. 2004 yılındaki müzayedede İstanbul Modern ve Pera Müzesi arası rekabetin o zamanlardan tablonun fiyatının yükselmesinde rol oynadığı biliniyor.

“Osman Hamdi Bey’in Dünyasına Yolculuk” başlıklı sanal gerçeklik projesi, ziyaretçilerin Osman Hamdi’nin çalışma alanını ziyaret ederek, kitaplarından resim malzemelerine, masasının üzerinde bulunan aksesuarlarından, arkeolojik kazı aletlerine, kişisel eşyalarına kadar birçok detaya yer veriyor. İzleyici Kaplumbağa Terbiyecisi tablosunun içine giriyor. Bu kez sanatçıyla göz göze gelme olanağını yakalıyor.

Özalp Birol açılış gecesinde Doğan Hızlan, Güneri Cıvaoğlu ve konuklarıyla deneyimledikleri; Osman Hamdi Bey’in 1900 yıllarının başında oturduğu evindeki çalışma odasına, oradan da Kaplumbağa Terbiyecisi resminin içine girerek sıra dışı bir yolculuğa çıkmak isteyenleri Pera Müzesi’ndeki bu harika sanal gerçeklik (virtual reality) deneyimi yaşamaya davet ediyor.

Pera Müzesi’nin başyapıtı “Kablumbağa Terbiyecisi’’ tablosunun önünde dakikalarca kalmış, her bir karesini ayrı bir hazla inceden inceye gözden geçirmiştim. Müzeye her gittiğimde kamburu çıkmış, binlerce yıllık sanat yapıtlarının korunması için çabalar harcamış, yüzüne yansıyan yorgun ama yine de gayret sarf eden duruşuyla Osman Hamdi’yi camdan giren etkili ışık altında ot yiyen kaplumbağalarıyla ilgilenirken defalarca izlemekten hiç bıkmamışımdır.

Bir tablonun önünde durakalıyor; anladığımız ya da anlamadığımız, beğendiğimiz ya da beğenmediğimiz, çekildiğimiz ya da itildiğimiz için... Hiç fark etmez. Duraksıyorsak, düşünüyorsak, anlamaya çalışıyor, duyumsuyorsak, hakkında konuşma, yazma ihtiyacı duyuyorsak… Şu ya da bu şekilde, o tablo amacına ulaşmış, Sanat Tarihi’ndeki yerini almıştır.

Osmanlı Ressamlar Cemiyeti Gazetesi 17. sayısında bu resmin adı “Kaplumbağalar ve Adam’’ olarak yer alır. İsim değişikliğinin ne zaman, niçin, kimin tarafından yapıldığı bilinmez.

Lale Devri eğlencelerinde bahçeler üstünde mum yakılan kaplumbağalarla aydınlatılır. Bu kaplumbağalar Kapıkulu Askerleri sınıfından sayılır. Kadrolu personel muamelesi görür, bakılır, korunurlar. Osman Hamdi, kaplumbağaların ağır yapılarını ve etraflarına az ışık yaymalarını (Avrupa elektriği kullanırken Osmanlı’nın bunu ret etmesi) devletinin yapısına mı benzetir? Ya da Paris’te bulunduğu sırada “Charles Baudelaire’nin –Modern Hayatın ressamı’’ kitabında da yer alan Paris sokaklarında dolaşan kaplumbağalardan mı esinlenir? Belki de Mısır’dan babasının gönderdiği “1869 ilk cilt-Tour du Monde) dergisinde gördüğü; L.Crepon(Japon) adındaki illüstratörün gravüründen ilham alarak çizer?

Osmanlıda Monarşi yönetimine karşı çıkan Osman Hamdi Bey, üç padişah görmüştür. Toplumunu sanatla eğitmenin önemini bilmektedir. Acaba, elindeki ney, tatlı dilini, kaplumbağaların uzun ömrü İmparatorluğun süresini, hantallığını, gelişimdeki ve bürokraside ki ağırlığını mı anlatır? Bilinmez. Meraklı bakışlar, anlamaya çalışanların ürettiği hikayeler, yorumlar günümüze kadar devam eder.

“Osman Hamdi Bey’in Dünyasına Yolculuk” yaparken Suna ve İnan Kıraç Vakfı’nın Oryantalist Resim, Anadolu Ağırlık ve Ölçüleri, Kütahya Çini ve Seramikleri ve Fotoğraf Koleksiyonları’nda yer alan birçok değerli eserle zenginleştirilen etkili bir deneyim izliyoruz. Sanal gerçeklik sunumu, Osman Hamdi’nin Kuruçeşme’deki yalısı - bilinenler çerçevesinde şekillendirilip – örnek alınarak kurgusal bir mekâna taşınıyor. Görsel belgeler, günümüze ulaşmış tanıklıklar yoluyla edinilen bilgiler ışığında oluşturulmuş objeler içeriyor.

Mekan, bilgiye dayalı kurgu ve tarihsel gerçeklerin iç içe geçtiği, ressam, arkeolog ve müzeci kimliklerini bir araya getiren sanatçının yolculuğunu son derece etkili bir şekilde sunuyor. Osman Hamdi Bey’i tutkunu olduğu resim sanatıyla ilişkisinin farklı yönlerini ortaya koyarak daha yakından tanımamıza olanak sağlıyor.

Bayramda, son derece etkili "Osman Hamdi Bey'in Dünyasına Yolculuk" sanal gerçeklik deneyimi daha bir kez tekrarlamak için İstanbul’da Pera Müzesi’ndeyim.

Hadi! Siz de gelin.

Önceki sayfa   Sayfa başına git  
Bu yazı 304 defa okunmuştur.
YORUMLAR
 Onay bekleyen yorum yok.

Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır.
Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım.
 

Bu haber henüz yorumlanmamış...

FACEBOOK YORUM
Yorumlarınızı Facebook hesabınız üzerinden yapın hemen onaylansın...
ANAYURT GAZETESİ
YAZARLAR
Feyzullah Aydaş
Feyzullah Aydaş
Yaz spor okulları başlıyor
Orhan SELEN
Orhan SELEN
Taksim Anıtı
M. Yahya EFE
M. Yahya EFE
Kavgayı bırakalım, paylaşmayı bilelim
M. Arif DEMİRER
M. Arif DEMİRER
23 Haziran 2019, 14 Mayıs 1950 oldu- Her Şey Çok Güzel Oldu
Murat POLAT
Murat POLAT
AK Parti ve Ekrem İmamoğlu
Ali COŞKUN
Ali COŞKUN
Hamili Kart Yakinimdir
ÇOK OKUNANLAR
ÇOK YORUMLANANLAR
FACEBOOK'TA ANAYURT GAZETESİ
TWITTER'DA ANAYURT GAZETESİ
ARŞİV
Ana Sayfa Türkiye Dış Haberler Ekonomi Spor Magazin Kültür-Sanat Güncel-Dizi
KünyeHakkımızda KünyeKünye İletişimİletişim KünyeReklam FacebookFacebook TwitterTwitter Google+Google+ RSSRSS Sitene EkleSitene Ekle Günün HaberleriGünün Haberleri
Maxiva